
Prichádza obdobie zápisov do materských škôl, ak ešte nemáte preferenciu a máte doma malého dobrodruha/ divožienku pozorne čítajte, či nie je práve lesná škôlka to pravé pre Vaše dieťa. Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie a aj výber škôlky podlieha trendom – lesná škôlka však nie je pre každého.
Čo znamená lesná škôlka
Lesná škôlka je tak ako montessori alebo waldorfská škôlka alternatívou ku klasickej materskej škole.
Hlavné rozdiely:
- vzdelávanie prebieha hlavne v prírode
- v kolektíve je menší počet detí (2 pedagógovia na maximálne 16 detí)
- deti nie sú rozdelené podľa veku a tým sa starší naučia pomáhať mladším a mladší zas naopak napredujú keď sa inšpirujú staršími
- deti sú v prírode za každého počasia a dlhšiu dobu
- náplň dňa a edukácia sa líšia od konkrétnej škôlky a jej možností
- v niektorých lesných kluboch dokonca deti obeduju aj spia vonku – tento trend je veľmi populárny v zahraničí
- o ďalších benefitoch sa dozviete ďalej

DNEŠNÝM DEŤOM CHÝBA VZŤAH K PRÍRODE
Aj vy si spomínate na svoje detstvo na dedine, v prírode, prípadne v meste v parku a na ulici? Dnešné deti to nemajú. Prírodu a pohyb vonku s kamošmi nahradili televízia, mobily, tablety, enormné množstvo indoorových hračiek.
Stále viac detí je agresívnych, majú poruchy pozornosti, zhoršené vôľové schopnosti a nehovoriac o väčšom počte obéznych detí, vznik množstva alergií a iných imunitných ochorení.
Odborníci aj psychológovia vidia ako príčinu znížený a nedostatočný pobyt vonku a menej pohybových aktivít.
Rýchly životný štýl a doba , keď nemôžeme deti nechať samé vonku na ulici rodičom a ich deťom neumožňuje tráviť v prírode toľko času ako by chceli.
Preto práve lesné kluby sú alternatívou ako tento deficit nahradiť.
BENEFITY LESNÝCH ŠKÔLOK
- pozitívny dopad na emocionálny rozvoj detí
- poznávací prínos – budovanie vzťahu k prírode – dieťa lepšie pochopí veci keď sa ich môže dotknúť a vidieť zvieratá naživo
- spolupráca na skrášlení a obnove prírody – ekologický prínos
- environmentálna náuka
- hry v prírode a samostatnosť
- kooperačné hry a sociálne správanie
- vyššia schopnosť koncentrácie
- rozvinutejšia hrubá motorika a kreativita
- lepšia imunita – menšia chorlavosť
AKO JE TO V EURÓPE A NA SLOVENSKU
V Nemecku a Škandinávii sú lesné škôlky oficiálne zaradené do siete výchovno-vzdelávacích zariadení. Sú z časti dotované aj štátom.
Prvé lesné škôlky sa objavili v Škandinávii už v 50. – 60. rokoch a postupne sa rozšírili do Nemecka kde ich v tejto konkrétnej podobe a výchovnej štruktúre nájdeme už od 90.rokov niekoľko tisíc.
V Českej republike by sme v súčasnosti mohli nájsť 120 lesných škôlok. V roku 2016 tu dostali lesné materské školy plnú legislatívnu podporu. Vznikla aj Asociace Lesních mateřských školek.

Lesné škôlky slovenský zákon nepozná
Pojem lesná škôlka slovenská legislatíva nepozná. Na Slovensku preto tieto škôlky fungujú ako lesné kluby, združenia a podobne. Podľa ministerstva školstva tieto kluby nespĺňajú nimi stanovené kritéria a definujú ich ako zariadenia, ktoré nie sú zaradené v sieti škôl.
Naše štátne školstvo nesúhlasí s alternatívnou pedagogikou ako lesné škôlky, waldorf alebo montessori. Podľa nich sa aj v bežných školách venujú eko výchove a environmentálnym témam a deti pravidelne chodia na prechádzky v okolí škôlky. Kedysi sa chodilo aj do škôlky či školy prírody, tento trend však postupne zaniká.
Ponuka lesných škôlok na Slovensku
Na Slovensko prišiel tento trend z Čiech a to hlavne v Bratislave, zo začiatku najmä kvôli nedostatku miest v štátnych škôlkach a neskôr už si začali rodičia vyberať akým smerom chcú svoje deti vychovávať. V súčasnosti figuruje na Slovensku okolo 24 lesných škôlok. Napríklad : Gaštanko, Lesný klub Pramienok, Lesný klub Bystruška a mnohé iné, ktoré nájdete po celom Slovensku.
Fotky: unsplash